سرنوشت بمب های اتمی آمریكا در اینجرلیك تركیه همچنان نامعلوم است
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش ایرنا، موضوع وجود بمب های اتمی آمریكا در چارچوب سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) در پایگاه هوایی 'اینجرلیك' در نزدیكی آدانا واقع در جنوب شرق تركیه، به ویژه بعداز فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، همواره مورد توجه و انتقاد فعالان مدنی در تركیه و جامعه بین المللی بوده است .

به رغم این تاكنون هیچگونه ابراز نظر رسمی قانع كننده ای در خصوص تعداد واقعی این بمب ها و اختیارات آمریكا در استفاده از این بمب ها در قلمرو تركیه از سوی مقامات آنكارا و واشنگتن و یا ناتو به افكار عمومی داده نشده است.

موضوع وجود بمب های اتمی آمریكا در خاك تركیه با اقدام سازمان مدنی 'پوگو' موسوم به پروژه دیده بان دولت كه از سازمانهای موثر كنترل كننده بودجه دولتی آمریكاست، یك بار دیگر مطرح شد كه روزنامه 'ملیت' تركیه نیز آن را بازتاب داده است.

به نوشته ملیت، این نهاد مدنی در اول ماه فوریه جاری با ارسال نامه ای به وزیر دفاع آمریكا هزینه دو میلیارد دلاری نگهداری 200 بمب اتمی 'بی 61' آمریكا در اروپا را زیر سووال برد.

رییس این نهاد مدنی با اشاره به نبود جنگنده آمریكایی ویژه حمل و پرتاب این بمب ها در پایگاه اینجرلیك تركیه، سووال كرده است در صورت لزوم استفاده از این بمب ها آمریكا چرا این بمب ها را به طور بلا استفاده در تركیه رها كرده است.

در این نامه اشاره شده است كه تركیه به آمریكا اجازه استقرار جنگنده های ویژه حمل این بمب های اتمی در پایگاه اینجرلیك را نداده است و در صورت لزوم، آمریكا باید از پایگاه دیگر خود در اروپا هواپیمایی را برای حمل این بمب ها به تركیه اعزام كند.

در نامه یادشده تعداد بمب های اتمی موجود در پایگاه اینجرلیك بین 60 تا 70 فروند ذكر شده و آمده است قدرت تخریب این بمب كه موسوم به بمب های 'ترمو نوكلئر' است، حداقل 20 برابر بمب اتمی پرتاب شده به هیروشیمای ژاپن در اواخر جنگ جهانی دوم است.

تعداد بمب های اتمی در پایگاه اینجرلیك به طور رسمی اعلام نشده ولی اخیرا در اسنادی كه ویكی لیكس آن را افشا كرد تعداد این بمب ها بین 60 تا 70 فروند ذكر شده است.

در این اسناد آمده است تعداد بمب های اتمی آمریكا در تركیه در سال 2001 میلادی 90 فروند بود كه با تعطیلی پایگاه های آمریكا در 'آكینجی' آنكارا و 'بالیك اسیر' به پایگاه اینجرلیك منتقل شده است.

تركیه در سال 1953 میلادی به ناتو پیوست و گفته می شود اولین بمب اتمی نیز در سالهای 1960 به تركیه آورده شده است.

خاورم/2011**230





:: برچسب‌ها: عکس ,
:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: